Szerkesztő kommentje alant...

Egy pár nappal ezelőtt a Vasutasok Szakszervezete és más szakszervezetek megállapodást kötöttek a MÁV jogutód Kft-ékben dolgozók leépítésének szabályairól. A szakszervezetek megígérték, hogy konstruktívak lesznek és úgymond a többi dolgozó érdekében nem gördítenek akadályokat a leépítések elé. Ld. http://www.vsz.hu/keret/hirek/21gtrekiterjedtmegallopodas.pdf

Ez első pillanatra korrektnek is tűnhet, ám, ha jobban meggondoljuk, egy szakszervezetnek nagyon nem lenne érdeke, hogy csökkenjen a taglétszám, hacsak nem kapott valami kárpótlást cserébe. A VSZ esetében ez történt. Tavaly óta, amikor a Magyar Hírlap nyilvánosságra hozta a vasutas szakszervezeti vezetők béréről szóló megállapodást, tudjuk, hogy a vezetők és holdudvaruk több százezres, sőt milliós fizetéseket kapnak a cégtől. A cég az akkori megállapodás szerint a taglétszám után fizeti a milliós pluszpénzt az egyes szakszervezeteknek.

http://www.magyarhirlap.hu/Archivum_cikk.php?cikk=130541&archiv=1&next=0

Mivel idén is csökkent a MÁV létszám, most kevesebb pénzt kaptak volna. Néhány â01Eszerencsétlenâ01D szakszervezeti vezető idén nem kapott volna inflációkövető béremelést sem. Igen havi 700-800 ezer forintból nehéz, szinte lehetetlen megélni. (Más kérdés, hogy a ma bérből fizetésből tengődő átlagemberek többsége se kapott semmiféle béremelést az idén, vagy nettó egy-két ezer FT-ot.)  "Szerencsére",  véletlenül éppen most, miután aláírták a dolgozók elbocsátását megkönnyítő megállapodást, a MÁV ismét a zsebébe nyúlt. A vezetők ismét jelentős, természetesen visszamenőleges béremelésben részesültek.

Eddig nem támogattam Gaskóék követelését, de ha a MÁV-nak korlátlan pénzügyi források állnak rendelkezésére a szakszervezeti bérekre, lehet, hogy az egyszeri 250 ezerre is telneâ026

 

Egy vasutas

Én azért továbbra sem értek egyet. Ez is megmutatja, hogy amíg a vasútas dolgozók, ténylegesen kisbérből élnek, addig például a VDSZSZ tisztségviselői vígan elvannak havi nettó 270 ezerből átlagban.
Hogy számoltam ezt ki?
Vegyük a alapul a Magyar Hírlap birtokába került anyagot. Ott havi 21 milliós alapbértömegről van szó. Ezt elosztottam harminccal. Így kijött az egyfőre eső teljes bérköltség 700 000 forintra. No a havi 700 ezer forintos teljes bérköltség olyan bruttó 520 000 forintot jelent, aminek a nettója 270 körül van. Aki nem hiszi számoljon utána ezen a linken. Persze ez azt feltételezi, hogy mindenki egyenlő és nincsenek egyenlőbbek... Ami ugye soha nem igaz...
Az utolsó bekezdéssel vitatkoznék. Így Gaskóék heppáréja méginkább nevetséges. Bort iszik vizet prédikál. Ugye nekik emellett a zsíros lóvé mellett jár még a céges telefon, laptop és minden földi jó... Jobb dolog szakszervezetisnek lenni mint gondoltam...

A bejegyzés trackback címe:

https://mavsztrajk.blog.hu/api/trackback/id/tr21487771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jamy000751 2008.05.26. 18:36:09

Tudjátok ebben csak az az érdekes, hogy azon a jeles napon, mikor ezt Simonék aláírták, talán elködösítette valami az emlékezetüket, hogy a nem oly távoli múltban aláírtak egy "Foglalkoztatási garancia" nevezetű kis apró megállapodást!
Milyen igaz, amit a kis vasutas írt, csak azt nem látom hozzátéve, hogy ez ugyan úgy érvényes a többi reprezentatív szakszervezetre is!
Lehet, hogy a vasúti vízfejet akarják megszüntetni és gondolom ott nincs , vagy csak nagyon kevés a szakszervezeti tag, ezért támogatják ezt annyira Dezsőék!

GH 2008.05.27. 21:08:41

Hmm... Talán nincs ilyen összefüggés. Nem hiszem, hogy ennyire gerinctelenek lennének. Az emelés biztosan be volt tervezve januárban... Nem mintha szükségük volna rá.

petya.bacsi 2008.05.28. 10:11:53

Nem a szerkesztő kommentjéhez és nem is a cikkhez szeretném hozzáfűni a következőket, ha valaki hozzáértő tudja a választ, árulja el:

- A cégek miért fizetnek a szakszervezetnek mindenhol?(erre valami törvény van?). Én azt hittem, hogy a tagdíjból tartják fenn magukat a szakszerveztek.

- Én eleve nem vagyok tagja semmilyen szakszervezetnek, és nem is leszek, mivel meglátásom szerint nem éri meg, a pénzt vinné minden hónapban, viszont nem kapnék cserébe semmit sem.

kismuk 2008.05.28. 15:07:34

A cégek azért fizetnek a szakszervezetnek mert az Munkatv-könyve ezt irja elő:
a tagok után munkaidőkedvezményt vehetnek igénybe. Ez azt jelenti nem kell a munkahelyére bemenni és a munkabérét megkapja. minden 3 tag után havi 2 óra jár. Gondold el 6000 ezer tag után 4000 óra, vagyis 180 órával számolva is több mint 20 ember lehetne fizetésért a szakszervezetbe.
A fel nem használt időt a munkáltató kifizeti a szakszervezetnek, tehát ha adott esetben a 20 emberből csak 10 volt munkaidőkedvezményen, akkor a másik 10 ember bérét a szakszervezet megkapja. Röviden ennyi.

petya.bacsi 2008.05.28. 18:26:37

Kismuk, köszi. Ezt tudván tutira nem lépek be semmilyen szakszervezetbe sem. Az érdekeimet így is, úgy is saját magamnak kell képviselnem...

petya.bacsi 2008.05.28. 18:27:30

Megéri szakszervezetet alapítani... :D Azt hiszem, azt már 5 embertől lehet (?)

GH 2008.05.28. 20:26:03

Kedves Kismuk! Ez a munkaidő megváltás tényleg működik, de a MÁV-nál, ha nem lennének ezek a megállapodások, nem kapnának ennyit, csak a MÁV-os alapbérüket. Ugyan hétpecsétes titok, hogy hány tagjuk van, de ekkora fizetés, a bankszektoréhoz mérhető egyszerűen nem jönne ki. Félnek is, hogy mi lesz, ha nem balos kormány lesz, és nem tesz hozzá ennyit.

GH 2008.05.28. 20:30:17

Ja, a VSZ-nél kb. hatvan függetlenített ember dolgozik, ebből kb. 30-an kapják az aranykalickás bért. (Nem a MÁV-os bért kapják, hanem az elnök bérének felét, negyedét.)
A szakszervezeti főnökök minden ágazatban jól élnek, de annyit, mint a vasútnál, sehol se kapnak.

Petya bá! Próbálj csak a versenyszférában, vagy az eü-ben szakszervezkedni, máris nem olyan nagy bolt!

GH 2008.05.28. 20:33:00

Ami az igazsághoz tartozik, hogy a vasutas szakszervezetek sok mindent elértek: Cafeteria, viszonylag magas fizetések, infláció feletti béremelés foglalkoztatási megállapodások. Szóval részben megérdemlik a pénzt. A mi közszféra szakszervezeteink pedig csak nyalnak és belemennek minden szemétségbe...

Jamy000751 2008.05.30. 08:25:46

Nem tudom emlékszik-e valaki a '99-'00-es ez előtti utolsó nagy vasutas sztrájkra, mikor összefogva tizen-napig tartott a munkabeszüntetés; ragozhatnám, a lényeg: ott egyik napról a másikra hirtelen megtörtént a megegyezés annak ellenére, hogy a munkavállalók nem igazán jártak jól! Na ott történt az a csalódás, ami után csökkent a bizalom az érdekképviseletekkel szemben.
Azóta emelkedik a szakszervezeti csúcsvezetők javadalmazása a MÁV által.
Szakszervezetis! A helyezkedésről mindig Márkus jut eszembe! :-D Lehet paranoiás vagyok kicsit!

GH 2008.05.30. 20:20:53

Hát igen. Ő jól vette a kanyarokat.
A MÁV a mai magyar valóságot nézve nem rossz munkahely. Nem azt mondom, hogy nagyon jó, de az állami szektor más részéhez képest jó. Más kérdés, hogy a MÁV-nál lehet a legkönnyebben sztrájkot csinálni, ez azért csökkenti érdemeiket.

GH 2008.06.07. 21:37:16

Olvastam egy nagyon jó rövidítést, ami az 1950-es években volt divatban, amikor a kommunisták kirúgták a régi embereket.

Ez volt a "MÁV" köszönés:

Még Állásban Vagyok.

Ha így megy tovább, a maradék vasutasok is így köszönhetnek lassan egymásnak...

GH 2008.06.19. 12:03:02

Breaking News!

A szakszervezeti vezetők és a kiemelt beosztottak bére kb. 20-40%-al emelkedett. (Ott dolgozótol tudom.)

Ja, a normál MÁV-osok idén 6,9%-ot kaptak... Kicsit mások az arányok.

GH 2008.06.19. 12:39:55

Természetesen visszamenőleg.

komjatius (törölt) 2009.06.17. 22:58:05

Lehet a sztrájkolókat szidni, de amíg ez a divat, nem pedig az összefogás, addig ezzel a néppel bármit meg lehet tenni, hiszen nem kell általános sztrájkoktól stb. tartani...
süti beállítások módosítása