Alig egy nap telt el a drága sztrájk óta, de a mutyi és a kavarás már megkezdődött a menetjegyek terén...

Sztrájkolni tudni kell, vagy legalábbis sztrájkot szervezni. A következő történet velem esett meg tegnapi nap folyamán. (2007. november 7.-én.).

Budapesti lakos vagyok. Személyes ügyek miatt kétszer Egerbe kellett utaznom. Mindkét utam úgy terveztem, hogy este mentem le Egerbe és másnap vagy harmadnap reggel szándékoztam visszajönni Budapestre. Az első utam közben derült ki, hogy mégegyszer le kell majd mennem Egerbe, ezért ott vettem meg a következő Budapestről induló oda-vissza útamra a jegyet. Mivel közvetlen IC nem közlekedik Egerbe, ezért minden egyes alkalommal Füzesabonyi átszállással utaztam, illetve szándékoztam utazni Egerbe, mert Füzesabony és Budapest között van IC járat. Így az átszállási várakozással együtt (ami hivatalosan 10 perc) is fél órát spórolok a közvetlen Egerbe menő gyorsvonattal szemben.


Mivel IC-vel közlekedtem, ezért még időben (november 3.-án) megvettem a 6-7-ére szóló jegyeimet. Ekkor még nem volt a sztrájk hivatalosan meghírdetve. A vásárlás dátuma jól látható a jegyekről készült képen. Hatodikán este leutaztam Egerbe, amikor már tudtam, hogy másnap sztrájk lesz, de személyes dolgaim miatt mindenképpen le kellett mennem. Másnap pedig reggel 9-kor Budapesten volt jelenésem. A képen látható, hogy a menettérti jegyemet kétszer kezelték Egerig az átszállás miatt.

Ugyan a menettérti jegy nem árulkodik arról, hogy mikor szándékoztam volna visszajönni Egerből, de a hozzá tartózó IC-jegyen látszik, hogy az IC-re 7.-én 7:03-kor akartam volna átszállni. Ez pedig pont a sztrájk idejére esik.

Hivatalos menetrend szerint 20:24-re értem Egerbe, ami pár perces késés miatt 20:30 volt. Ekkor egyből bementem az egri jegypénztárba, hogy váltsák vissza a jegyemet. Ott azt a felvilágosítást kaptam, hogy csak következő naptól vagyis 7.-étől veszik vissza a jegyeket. Ez az állítás később megalapozottnak bizonyult egy a MÁV által kiadott belső szabályzat értelmében, amit ennek ellenére később Budapesten  megkérdőjeleztek. De én mint naív utas egyébként is elhittem volna. Ugyanúgy, mint ahogy elhittem azt is az egri jegypénztárosnak, amit nem kellett volna, vagyis azt, hogy a sztrájk miatt igénybe nem vett jegyeket bárhol visszaváltják majd. Igaz, hogy a pénztáros felajánlotta, hogy visszaváltja a jegyet még este, de nem a sztrájk miatt, hanem mint általam lemondott szolgáltatást, vagyis pénzem csak tört részét kaptam volna így vissza. Ezzel a lehetőséggel nem kívántam élni, mivel jogosnak érzem a teljes összeg visszatérítését számomra.

Másnap reggel a sztrájk ideje alatt egy kedves egri lakos segítségével jutottam fel Budapestre, aki felhozott kocsival.

Még aznap este betértem a Nyugati pályaudvar pénztáraihoz, hogy visszaváltassam a jegyem. A pénztáros hölgy miután közölte, hogy nem áll módjában a jegyem árát visszatéríteni, az egész kálváriám legviccesebb válaszát kaptam tőle, arra a kérdésemre, hogy akkor hol tudom visszaváltatni.. A hölgy szerint a teljesárú jegyemet Egerben, az IC pótjegyemet meg Füzesabonyban kell visszaváltanom.  Ezen tényleg csak nevetni tudtam, majd megkérdeztem, hogy reklamációmmal hová fordulhatok. Ő irányitott át a Nyugati pályaudvar ügyeletes tisztjéhez.

Az ügyeletes tiszt szintén hölgy volt, aki látszólag vehemensen próbált nekem segíteni. Csak kár, hogy nem volt tisztában a belső szabályzattal. Ugyanis szerinte már előző este vissza kellett volna váltani Egerben a jegyet a pénztárosnak. Ez az állítása körülbül fél óra vita alatt derült ki, hogy nem igaz. Ugyanis a szábályzat csak hetedikétől élt. Egyben viszont biztos volt, szerinte csak a váltás helyén lehet visszakérni a jegy árát. Összesen egy órát töltöttem a MÁV ügyeletes tisztjének irodájában a Nyugati pályudvaron tegnap este. Végül jegyem árát nem kaptam vissza, csak a panaszkönyvbe tudtam beírni, ami náluk „Észrevételek lapja” néven szerepel.

Elvi kérdéseim a következők lennének:
-    Ha miattam hiúsul meg egy utzás, akkor megértem, hogy csak a helyjegy váltás helyén veszik vissza a jegyemet. De itt most nem én álltam el az utazástól, hanem a MÁV miatt hiúsult meg az utam. Ilyen esetben miért nem téritik mindenhol vissza a jegy árát?
-    Mikor kellett volna visszaváltanom a jegyemet Egerben, miközben előző nap este még nem lehetett, másnap reggel meg a sztrájk miatt nem lehetett. Ugyanis 6:36-os Egerből induló vonattal értem volna el az IC csatlakozást Füzesabonyban.
-    Most vissza kellene utaznom Egerbe, hogy visszaváltsák a jegyemet?
-    Miért nem tudja az egri pénztáros, hogy a jegyet hol váltják vissza?
-    Miért nem tudja a budapesti (Nyugati pályaudvar) pénztáros, hogy a jegyet hol váltják vissza?
-    Miért nem ismeri a Nyugati pályaudvar ügyeletes tisztje a belső szabályzatot?
-    Mennyit profitál a MÁV az ilyen vissza nem váltott jegyek árából?
-    A legfontosabb: Miként kapom vissza a jegyem árát?




A bejegyzés trackback címe:

https://mavsztrajk.blog.hu/api/trackback/id/tr21222288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

greggrant 2007.11.08. 13:09:42

Hát igen, így könnyen kijön az a minimális mértékűre beállított veszteség, amivel az egyik előző post foglalkozott. A valóságban jóval nagyobb lenne az, például, ha minden jegyet/pótjegyet visszaváltanának. Dehát ugye itt is azt nézik, hogy mennyi volt a tényleg csak közvetlen költség, pedig úgy kellene számolni, hogy megnézik, hány ember utazott volna akkor reggel a vonatokkal (szokásos menetrendi utasszámlálási adatok nyomán), és becslést adnak arra vonatkozólag, ők mennyit fizettek, vagy fizettek volna ezért az útért. Na, így mennyi is az összeg? Látatlanban 10-szeresére teszem.

Frank Black (törölt) 2007.11.08. 13:28:44

Vannak, akik bármit megtehetnek. Ilyenkor kívánja az ember, hogy majd a munknélküli segélyért sorbanállva kapják ugyanezt a kiszolgálást...

Netuddki. 2007.11.08. 13:32:23

Olyan ez a MÁV mint a magyar politika.
Egyszuszra ki kellene rúgni mindenkit, aztán megszüntetni.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2007.11.08. 14:07:54

a panaszkönyvre válaszolniuk kell 30 napon belül.
ha nem teszik, vagy maszatolnak, akkor mehet nekik a morcos, de tárgyilagos hangvételű tértivevényes levél, amiben visszakéred a jegyárat plusz az összes költséged plusz kamatok.
ha kitartó vagy, visszakapod.
én már kétszer szedtem ki belőlük pénzt...

Manyizga (törölt) 2007.11.08. 14:47:31

A MÁV-nak csak zsebpénz a jegyár. Mivel mindig megkapja állami támogatásként, amit szeretne. Úgyhogy igazából akár az összeset vissza is téríthetné, meg ingyen is lehetne utazni.

Pont ezért nincs értelme a késések miatt az UTASNAK visszafizetni menetjegyet. Ezzel az utasok egy része válik érdekeltté a késésben. A MÁV-nak mindegy, mert az államtól (a többi adófizetőtől) megkapja úgyis az árát. Tehát késéseknél a felelőst kellene büntetni, hogy érdekelt legyen a pontos "vonatleközlekedtetésben". Mert most mindegy neki, ha késik, ha nem, ugyanannyi fizetést kap.

petya.bacsi 2007.11.08. 16:03:31

Manyizga: a MÁV egy jó cég. ha dolgozol, ha nem, ha pontos vagy, ha nem, az állam csengeti a pénzt, megkapod a fizetést, ha dolgozol, ha nem (és itt nem a becsületesen dolgozó vasúti alkalmazottakra gondolok!!!). ha esetleg teljesítmény után fizetne, akkor majd gondolkodnának azok, akik tehetnek a kialakult állaporól.

ha azonban tényleg lenne egy tekintéllyel rendelkező utasok érdekeit védő (szak)szervezet, ami késéskor odacsapna arra az asztalra, amit a szakszervezet állandóan csapkod, és addig ütné, amíg nem járna kártérítés minden károsultnak, és valós következménye lenne ennek a pökhendi és nemtörődöm viselkedésnek (fizetéselvonás stb.), akkor majd menne minden menetrendszerűen - ennyi pénzből és ilyen állapotok mellett is...

ja, és a németektől nem kell ötletet nyúlni hogy vasárnapig sztrájkolnak, ott ugyanis van menetrend, az utasokat sem sz**ják le, és nincsenek késések, max 1 m-es hónál...
süti beállítások módosítása