Köszönjük Ilona, hamarosan megkeresem Önt, de addig Kedves Látogatóim, ezt a levelet meg kell osztanom Veletek!


Nagyon örülök annak, hogy (bár hosszas keresés után, de végül sikeresen) rátaláltam erre az érdekvédelmi megoldásra. Jómagam Piliscsabáról ingázom vonattal budapesti munkahelyemre, és viszem naponta óvodás gyermekemet is, mert ugyebár az agglomerációban működő óvodák nyitva tartása (1/2 7-től ötig) nem teszi lehetővé, hogy a Budapestre ingázó, teljes munkaidőben dolgozó szülők a lakhelyükön járassák óvodába csemetéiket.
 
A Gaskó nevével fémjelzett vasutassztrájk miatt pénteken újra megbénult az agglomeráció közlekedése. Jómagam ismét szabadságot voltam kénytelen kivenni, mert a 10-es úton gépkocsival közlekedni köztudomásúlag öngyilkosság, a Volán pedig nyilvánvalóan nem tud annyi embert elszállítani, ami a vasúti közlekedés lehetőségének hiányában utasként jelentkezik, vagyis a MÁV arra vonatkozó nyilatkozata, hogy megtérítik a buszjegy árát, nyilvánvalóan komolytalan álszenteskedés.
 
Elegem van abból, hogy a Gaskó-félék minket, utasokat használnak zsarolásuk eszközeként, (egyébként Gaskó úr egyértelműen úgy nyilatkozott a héten, hogy egyáltalán nem érdeklik őt az utasok érdekei, szégyellje magát) a MÁV-ot meg nyilvánvalóan nem érdekli, ha nekünk, rendszeresen bérlettel utazóknak bármilyen kára származik abból, hogy nem tudjuk igénybe venni az egyébként bérletünkkel előre megvásárolt szolgáltatást - ugyanis ilyen konstrukcióban nem a MÁV-nak, hanem a bérletvásárlóknak keletkezik kizárólag kára. Ebből az is világos (de csak annak, aki logikusan gondolkodik), hogy az utasokkal való kiszúrás, mint a zsarolás eszköze nem igazán hatékony a MÁV-val szemben.
 
És Gaskóék pofátlanodnak. És még csak nem is rejtik véka alá. Most éppen azoknak az embereknek akarnak kirívó béremelést kiharcolni, akik felelőssé tehetők azért, hogy a MÁV vonatai már a kiindulási állomásról rendszeresen 5-10 perces késéssel indulnak, anélkül, hogy a késés tényére és indokára vonatkozóan bármilyen információt nyújtanának az utasoknak. Konkrétum? Pl. a Nyugatiból Esztergomba menetrend szerint 16.52-kor induló vonat 2008. január 30-án szerdán 17.00-kor indult a Nyugatiból. És bár a vonaton van hangosbemondó (hiszen minden indulás után bemondják, hogy a MÁV /még mindig nem a MÁV START/ köszönti Önöket Esztergomig közlekedő járatán), az egyik béremelésre vágyakozó vasutasnak sem jutott eszébe, hogy tájékoztasson arról, hogy mennyit, és miért késünk az indulásnál.
 
Addig, amíg mi össze nem fogunk, a helyzet a mi számunkra csak rosszabbodni fog. A mi érdekeinket a történet minden szereplője nagy ívben .. khmâ026 figyelmen kívül hagyja.
 
Álláspontom szerint a sztrájkok megszervezésének módja (pl. a minimális szolgáltatásról való megegyezés hiánya) jogellenes. Jogellenes volt egyébként már a decemberi sztrájkok célja is. A sztrájkjog szerint ugyanis a sztrájk eszközével a munkavállalók akkor élhetnek, ha az munkaadójuk valamely intézkedése ellen szól. A több-biztosítós egészségügyi rendszer azonban kívül esik a MÁV, mint munkaadó kompetenciáján. Az ellen lehetett volna tüntetéseket szervezni (más jogalapon), de a sztrájkjog alkalmazása vele szemben törvényellenes. Ugyanúgy jogellenes a sztrájk alkalmazása az állam (tehát nem a MÁV) által értékesített MÁV Cargo árbevételéből való részesedés kizsarolására (a pénz az államé, nem a MÁV-é), vagyis a most pénteki sztrájk is jogellenes volt. Úgy tűnik azonban, hogy a MÁV illetékesei nincsenek tisztában a sztrájkjognak még az alapjaival sem. Ami egyébként szégyen egy ekkora munkaadó esetében.
 
Aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt megtéríteni â013 mondja a Ptk. 339. § (1) bekezdése. Mivel az egy-egy sztrájk miatt az egyes utasoknál keletkező kár a perelhetőség határát nem éri el, ahhoz, hogy a MÁV egyáltalán érzékelje a velünk szembeni felelősségét, az kellene, hogy pertársaságot alakítva követeljünk kártérítést.
 
Szándékomban áll ezzel kapcsolatban egy olvasói levél megjelentetése a METRO újságban. Persze az, hogy levelem valóban megjelenik-e az újságban, nem rajtam, hanem a szerkesztőn múlik. Szeretném úgy időzíteni a levél megírását, hogy az ne egy lehetséges sztrájk idejére essen, és mivel a hétfő ebből a szempontból kétséges, valószínű, hogy a levelet csak a jövő hét folyamán fogom eljuttatnia METRO szerkesztőségébe.
 
Javaslom a Megint Állunk Vazze mozgalom minél szélesebb körű népszerűsítését, mert a MÁV-val szembeni fellépés kiváló eszközét látom benne. A MÁV e-mailekkel való bombázása jó, de a MÁV hozzáállása miatt valószínűleg  elégtelen eszköz, szerintem szélesíteni kellene a frontokat. Annyival legalábbis, hogy az utaspanaszok ne csak a MÁV-hoz jussanak el, hanem legalább a felügyeleti szervhez is. Lehetne a mozgalomnak valami környezetvédelmi kicsengést is adni, hiszen ha a köztudomásúan legkörnyezetkímélőbb utazási eszköz helyett az utasok kénytelenek gépkocsival közlekedni, az jelentősen növeli a környezeti terhelést is, és hozzájárul a főváros ellehetetlenedéséhez is.
 
Ha bármiben tudok segíteni, szívesen.
 
Üdvözlettel:
 
Ilona
Piliscsaba

A bejegyzés trackback címe:

https://mavsztrajk.blog.hu/api/trackback/id/tr28324094

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petya.bacsi 2008.02.04. 08:48:53

Kedves Ilona, szép, korrekt levél! Emeljük azért jobban ki azokat a vasúti dolgozókat, akik normálisan végzik munkájukat, nem pedig munkaidő alatt söröznek kocsivizsgálat, takarítás vagy egyéb teendőik elvégzése helyett. Akik munkaidőben sem dolgoznak, azok nagy valószínűséggel most sztrájkolnak, büdös a munka, így "igazoltan" nem kell dolgozniuk.

Ismerősöm a következőt mesélte, a történet NEM sztrájk idején történt (Gaskó úr azt mondta reggel, hogy kocsivizsgálat nélkül vonat nem indulhat el a pályaudvarról): reggeli Bécsbe tartó IC első osztályán utazott, Győrben lekapcsolták a szombathelyi részét a vonatnak (az utolsó kocsikat). Így lett a Sopron irányába tovább közlekedő vonat utolsó kocsija az első osztály (ami eddig a vonat közepén volt). A GySEV dolgozói (hahó! ők dolgoztak...) indulás előtt megnézték a kocsikat, és akkor döbbenten vették észre, hogy a jelenlegi utolsó kocsi (ami első osztályú volt) fék nélkül közlekedett eddig (!!!!). Jegyzőkönyv, késés, ideges kalauzok és vasutasok. Átszervezték az egészet, és középen folytatta tovább az első osztályú kocsi az utat.

Mi lehetett volna, ha ők sem végzik a munkájukat, mint adott esetben (és itt megint NEM a becsületesen dolgozó vasutasokról van szó!!) MÁV-os társaik?

Na, ennyit a Gaskó szövegéről, hogy kocsivizsgálat nélkül nem indulhat el vonat... Mi lett vajon ezzel a vasutas kollégával? Gondolom most ő is sztrájkol, és emberek életével játszva magasabb bért követel magának...

petya.bacsi 2008.02.04. 08:49:58

A fent közölt történet 1/2-1 éve történt...

Láttam - olvastam · http://lattamolvastam.blog.hu 2008.02.04. 08:57:29

Korrekt levél, korrekt mondanivaló.
Nem vagyok jogász, nem tudom mi alapján lehetne az utasok jogait is érvényesíteni. Egy utas kéra tényleg kevés, de összeségében már tetemes.

Ha a főnököm eladja az autóját, akkor annak árának egy része jár nekem? Röhej.

Ha nem veszek jegyet, mert sztrájkolok, akkor megbüntethet a kalauz?

hard 2008.02.04. 09:52:10

lattamolvastam 2008.02.04. 08:57:29

Lehet megbüntet, de abból részesedik a többi utastársad is, nem? Tehát az neked csak pár forint :P

NGabor 2008.02.04. 10:19:00

Az egyik munkatársam most ment el beteg szabadságra, mert a BP-Szolnok között a legrövidebb/leggyorsabb út Kecskeméten át van, egyszerűen a Volán nem alkalmas a pótlásra.

grimbusz 2008.02.04. 11:14:03

Elég riasztó, de lassan a MÁV vezetők szimpatikusabbak lesznek, mint a szakszervezetők.

Mindenesetre ha lesz ilyen levél, javaslom ne csak a Metro-nak küldje el Ilona, hanem a többi nagy újságnak is:
Népszabadság, Magyar Nemzet, Népszava, Magyar Hírlap, esetleg a Szabad Föld is.
A Metro ugyanis földrajzilag nagyon behatárolt, és a MÁV nem csak a budapestiek életét határozza meg.
Ezen kívül a politikai újságok bevonásával mutatni lehetne, hogy ez a gondolkodásmód politikailag semleges.

Pöttyös Bálna 2008.02.04. 13:27:24

Kedves Ilona, személy szerint köszönöm a hozzászólást, végre nem csak én gondolom törvényileg jogellenesnek a sztrájkot!

anti-gaskoista 2008.02.04. 13:43:03

Tisztelt Blog olvasók !

Örülök, hogy rátaláltam erre az oldalra, nagyon tartalmas, és elgondolkodtató írások születtek, és valószínű születnek még rajta, főleg ha ez a Gaskó-hiszti még sokáig tart!

Gaskó-hiszti alatt ezt az úgymond sztrájkot értem, mert szerintem ez egyetlen ember hatalmának a fitogtatása! Sajnos ez az egyetlen ember többet árt az ország lakosságának, mint a két nagy politikai párt együttvéve.

Érdekes dolog a törvény, még érdekesebb a demokrácia: Gondoljunk bele ami az egyik félnek törvényes és demokratikus a másik félnek ellehetetleníti az életét! Akár vasutas sztrájk, akár útlezárás. Én mint közlekedni akaró állampolgár már nem élhetek erre vonatkozó törvény és demokrácia adta jogaimmal. Pedig lehet, hogy többségben az ilyen ember van mint én.

Egy talán érdekes hasonlat: Mi van akkor ha az ovodás gyereknek éppen az óvoda ajtajában támad hisztizhetnékje, elkezd toporzékolni a küszöbön? Bezárják az óvodát, mert nem tudnak tőle bemenni a többiek? Ugye nem!

Akashi Kaikyo 2008.02.04. 19:18:54

Grimbusz? Miért lenne a Metro "földrajzilag nagyon behatárolt"? Az ország nagy részén van.

NGabor! Hogy hogy gyorsabb Kméten át?

bgirl 2008.02.04. 21:12:06

Ilona,teljesen igazad van és mivel ezen a szakaszon utazom,mondhatni hogy a késés mindig megvan!:(
10-es út tényleg szörnyű!Barátnőm ma 2 óra alatt ért Árpád-hídra!A reggeli buszon pedig nyomor-party volt!:(:( GRATULA GASKÓNAK!
Felraknám a jó kis tömött buszra,vagy az állandóan késő,zsebre dolgozó kalauzokkal lévő vonatra,aztán utánna sztrájkoljon!
süti beállítások módosítása